@article { author = {Qurbani, Rahim}, title = {مبانی نظری حقیقتِ «طی‌‌الارض» از منظر امام خمینی(ره) / رحیم قربانی}, journal = {معارف عقلی 12، زمستان 1387}, volume = {3}, number = {4}, pages = {95-}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مبانی نظری حقیقتِ «طی‌‌الارض» از منظر امام خمینی(ره) / رحیم قربانی}, abstract_fa ={مسئله طی الارض به عنوان یک کرامت و امر خارق العاده تلقّی می شود که در نظر عرفانی حضرت امام(ره) از اقتضائات برخواسته از مراتب کشف صوری عرفانی حقایق به شمار می رود. این امر و سایر تصرّف های مادی مثل طی الزمان، خبر دادن از غیب، راه رفتن بر روی آب، و زنده کردن مردگان، از جمله تصرفات مندرج در مکاشفات حسی هستند نه روحانی؛ از این رو، به عنوان کرامتی بسیار والا تلقّی نمی شود و اولیای الهی حتی از آن اعراض می کنند. حضرت امام(ره) در بررسی این مسئله پیرو ابن عربی بوده و نظرات او را تبیین کرده است که در اصل، بر پایه مبانی عرفانی و نظری خودش به تقریر و تحریر مطلب پرداخته است. ایشان با تبیین نظریه «بطون و ظهور» (اخفا و اظهار در مراتب اسمای الهی) بر پایة روایات شیعه دربارة اسم اعظم، تأویلی در چارچوب قدرت والای اولیای الهی ارائه کرده اند. برخی از نظراتِ هم راستا با نظر امام خمینی(ره) نیز در این نوشتار مطرح و بررسی شده و بر اساس مبانی امام مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.  }, keywords_fa = {ظهور ,طی‌‌الارض ,کشف صوری ,خرق ماده ,اسم اعظم ,اسمای الهی ,بطون ,ایجاد ,اعدام. ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/338}, eprint = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir/sites/maarefeaqli.nashriyat.ir/files/article-files/12-5.pdf} }