@article { author = {, Ali}, title = {برزخ در علم کلام/ على شمس}, journal = {معارف عقلی 3، پاییز 1385}, volume = {1}, number = {3}, pages = {157-}, year = {2006}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {برزخ در علم کلام/ على شمس}, abstract_fa ={برزخ اصطلاحى است در علم کلام که نخستین بار به معناى اصطلاحى خود در قرآن و روایات اسلامى به کار رفته است. برزخ در مباحث علم کلام به معناى زندگى مابین دنیا و آخرت است و به صورت اصطلاحى خاص دیده مى شود؛ به طورى که بنابر نظر اکثر محققان فرقه هاى اسلامى یکى از ضروریات اسلام است. این عقیده در بین مسلمین منکران جدى و مهمى ندارد. عالم برزخ بر حسب یافته هاى قرآنى و روایى، عالمى است پررمز و راز که با مرگ آغاز مى شود و تا قیامت ادامه دارد. از یک سوى، براى مؤمنان سرشار از نعمت هاست، و از سوى دیگر، انعکاس گناهان کفار بوده، براى آنان جز عذاب ندارد. در اینکه آیا همگان زندگى برزخى را درک مى کنند یا این زندگى منحصر به مؤمنان محض و یا کافران محض است جاى تأمل و تحقیق بسیار است. بخشى از احوال عالم برزخ عبارت اند از: زنده شدن مرده در قبر، پرسش قبر، عذاب قبر، پاداش قبر، رؤیت پیامبر(ص) و امامان(ع) و ملائکه. کیفیت زندگى در عالم برزخ نیز محل نزاع متکلمان است، که آیا بدن برزخى همان بدن طبیعى است یا مثالى و یا کیفیتى دیگر دارد؟}, keywords_fa = {برزخ ,عالم مثال ,مرگ ,زندگى بعد از مرگ ,عالم قبر ,پرسش قبر ,عذاب قبر ,پاداش قبر. ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/414}, eprint = {} }