@article { author = {Amiri, Reza}, title = {نظریه خلود ملاصدرا و بررسی دیدگاه چالشی عذب عذاب}, journal = {معارف عقلی 46 ، بهار و تابستان 1402}, volume = {18}, number = {1}, pages = {-}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {10.22034/maarefeaqli.2025.5001798}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نظریه خلود ملاصدرا و بررسی دیدگاه چالشی عذب عذاب}, abstract_fa ={چکیده مقاله دنیا و آخرت از هم مستقل و بی‌ارتباط نیستند، علم و عمل من زیستن سعادتمندانه و یا شقاوتمندانه ابدی را تعیین می‌کند. از آنجا که فصل ممیز انسان به عقل تعریف و عقل به نظری و عملی تقسیم شده است پس حکمت نظری و حکمت عملی دو امکان انسان در رسیدن به کمال انسانی است و دست یافتن به هر یک از مراتب و مصادیق این دو، جایگاه و مرتبه انسان را در آخرت رقم خواهد زد. جاودانگی به ویژه سعادت ابدی مفهومی است که هر انسانی در نظر و عمل خواهان آن است و این هدف تنها با اعتقاد به آخرت و ادامه زندگی در بهشت ممکن می‌شود. وعده به خلود در بهشت کمتر مورد اختلاف اندیشمندان می‌باشد، اما جاودانگی و شقاوت ابدی در جهنم مورد اختلاف بیشتر متفکران، مذاهب و مکاتب فکری است. ملاصدرا در طول دوره حیات علمی خود دچار چالش و مراحل مختلفی در اندیشه خلود در جهنم شده است که از گوارا شدن عذاب برای اهل جهنم تا عذاب دانمی نوعی و عذاب ابدی شخصی را شامل می‌شود. }, keywords_fa = {خلود نفس ,سعادت ,شقاوت ,پايان يافتن عذاب ,خلود نوعي عذاب ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/5001798}, eprint = {} }