TY - JOUR ID - 5001798 TI - نظریه خلود ملاصدرا و بررسی دیدگاه چالشی عذب عذاب JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 29 LA - fa SN - 2008-2126 AU - Reza, Amiri AD - مربی - ارشد فلسفه، علامه طباطبایی Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 18 IS - 1 SP - EP - خلود نفس ,سعادت ,شقاوت ,پايان يافتن عذاب ,خلود نوعي عذاب ,DO - 10.22034/maarefeaqli.2025.5001798 AB - چکیده مقاله دنیا و آخرت از هم مستقل و بی‌ارتباط نیستند، علم و عمل من زیستن سعادتمندانه و یا شقاوتمندانه ابدی را تعیین می‌کند. از آنجا که فصل ممیز انسان به عقل تعریف و عقل به نظری و عملی تقسیم شده است پس حکمت نظری و حکمت عملی دو امکان انسان در رسیدن به کمال انسانی است و دست یافتن به هر یک از مراتب و مصادیق این دو، جایگاه و مرتبه انسان را در آخرت رقم خواهد زد. جاودانگی به ویژه سعادت ابدی مفهومی است که هر انسانی در نظر و عمل خواهان آن است و این هدف تنها با اعتقاد به آخرت و ادامه زندگی در بهشت ممکن می‌شود. وعده به خلود در بهشت کمتر مورد اختلاف اندیشمندان می‌باشد، اما جاودانگی و شقاوت ابدی در جهنم مورد اختلاف بیشتر متفکران، مذاهب و مکاتب فکری است. ملاصدرا در طول دوره حیات علمی خود دچار چالش و مراحل مختلفی در اندیشه خلود در جهنم شده است که از گوارا شدن عذاب برای اهل جهنم تا عذاب دانمی نوعی و عذاب ابدی شخصی را شامل می‌شود. UR - https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/5001798 L1 - ER -