@article { author = {, Seyyed Abdul Raouf}, title = {یقین؛ پیشینه، انواع و تعاریف / جمعه‌خان افضلی}, journal = {معارف عقلی 10، تابستان 1387}, volume = {3}, number = {2}, pages = {141-}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {یقین؛ پیشینه، انواع و تعاریف / جمعه‌خان افضلی}, abstract_fa ={در حوزة معرفت شناسی، یقین از اهمیت والایی برخوردار است در بیان جایگاه آن، همین بس که بسیاری از فیلسوفان در گذشته و حال معرفت حقیقی را با معرفت یقینی برابر دانسته اند؛ به گونه ای که اگر یقین دست ندهد،  معرفت حقیقی نیز حاصل نمی گردد. در این نوشتار، به مباحثی مانند پیشینة بحث یقین، انواع یقین و تعریف هایی که فیلسوفان یونان، مسلمان و غربی از یقین مورد نظر ارائه کرده اند، پرداخته ایم.  براساس شواهد تاریخی، دیدگاه فیلسوفان یونان و فیلسوفان مسلمان درباره تعریف یقین و برابر دانستن آن با علم حقیقی یکسان است، اما غربی ها نظر متفاوتی دارند؛ برخی از آنها، معیار یقین را اموری مانند «وضوح و تمایز» یا «حسی بودن» می دانند و برخی دیگر، همین تعریف یا تعریف یونیان از یقین را می پذیرند، اما علم را با یقین برابر نمی دانند، بلکه آن را «باور صادق موجه» تلقی می کنند. }, keywords_fa = {باور ,یقین ,یقین منطقی ,یقین روان‌شناختی ,یقین گزاره‌ای ,عقل مضاعف ,علم حقیقی ,توجیه و تضمین. ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/501}, eprint = {} }