@article { author = {Jafari, Yaghoub}, title = {تطور اندیشه‌های کلامی در میان اهل‌سنت از صفاتی‌گری تا اشعری‌گری / یعقوب جعفری}, journal = {معارف عقلی 11، پاییز 1387}, volume = {3}, number = {3}, pages = {29-}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تطور اندیشه‌های کلامی در میان اهل‌سنت از صفاتی‌گری تا اشعری‌گری / یعقوب جعفری}, abstract_fa ={اندیشه های کلامی در تاریخ اهل سنت، با تحولات بسیاری همراه بوده است. در آغاز، اهل حدیث از جمله نمایندة فکری آنها احمدبن حنبل پرداختن به علم کلام را ناپسند می دانستند، ولی به ناچار در برابر مخالفان بدان گراییدند و مکتب کلامی خاصی یافتند که به« صفاتیه» معروف است. بر این اساس، اعتقاد نامه هایی منتشر کردند که از جمله آنها، اعتقاد نامة قادری بود که القادربالله، خلیفه عباسی به طور رسمی انتشار داد. تطور مهم دیگر این بود که دو مثلث از بزرگان آنان، دگرگونی های اساسی هم در اندیشه های کلامی و هم در روش بحث پدید آوردند: مثلث اول، عبدالله بن سعید کلابی، ابوالعباس قلانسی و حارث بن اسد محاسبی بودند که می توان آنها را حلقة اتصال میان اهل حدیث و اشاعره دانست. مثلث دوم نیز، ابوجعفر طحاوی، ابومنصور ماتریدی و ابوالحسن اشعری بودند. در این میان، آنچه پذیرش عام یافت، کلام اشعری بود که پس از مخالفت های بسیار، سرانجام مکتب کلامی پذیرفته شدة بیشتر اهل سنت شد و درحال حاضر نیز، همان وضعیت را دارد.  }, keywords_fa = {کلام ,صفاتی‌گری ,اشعری‌گری ,اهل‌حدیث ,اثبات صفات زائد بر ذات ,منابع اعتقادی اهل‌سنت ,تطور اندیشه‌های کلامی. ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/508}, eprint = {} }