@article { author = {, Mousa}, title = {«ثنویت» در کلام و فلسفه / موسی ناظریان‌فر}, journal = {معارف عقلی 11، پاییز 1387}, volume = {3}, number = {3}, pages = {119-}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {«ثنویت» در کلام و فلسفه / موسی ناظریان‌فر}, abstract_fa ={ثنویت اصطلاحی کلامی است که در فلسفه نیز کاربرد دارد، این واژه در لغت به معنای دوگانگی است و ثنوی به کسی گفته می شود که به اثنینیت منسوب است. و در اصطلاح متکلمان، عنوانی است برای اعتقادات ثنویه یا اصحاب اثنین،که معتقدند عالم دو آفریننده دارد: یکی نور، که آفریدگار خوبی هاست و دیگری ظلمت که آفریدگار بدی هاست، و هر دو نیز ازلی و قدیم اند. ثنویت در نزد حکمای قدیم یونان و برخی فلاسفه‌ی اروپا عبارت است از دوگانگی روح و جسم و یا جوهر آنها و یا دوگانگی روح و ماده. این مقاله بر آن است که با بیان انگیزه‌ی گرایش به ثنویت و فرقه های آن، عقائد ثنویه را با ادلة توحید و برهان تمانع و برهان حدوث، ابطال نموده و ضمن تبیین مسئلة شرور، اثبات کند که آفریدگار جهان یکی است و تنها او مدبر امور عالم است.  }, keywords_fa = {توحید ,شیطان ,شر ,ثنویت ,خیر ,شرک ,نور ,ظلمت ,مجوس ,زردشت. ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/511}, eprint = {} }