@article { author = {Amiri, Reza}, title = {توجیه معرفتی آلوین گلدمن و نقد آن / رضا امیری}, journal = {معارف عقلی 17، زمستان 1389}, volume = {5}, number = {3}, pages = {7-}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {توجیه معرفتی آلوین گلدمن و نقد آن / رضا امیری}, abstract_fa ={توجیه از اجزاء تعریف معرفت است که همواره با چالش و اختلاف معرفت شناسان روبرو بوده است؛ افلاطون آن را به معنای لوگوس به کار می برد که این واژه، خود دارای ابهام و معانی بسیار است. گتیه با بیان مثال های نقض خود، علیه تعریف معرفت به باور صادق موجه، معرفت شناسی را به مرحله‌ی نو و نابسامانی وارد ساخت و پس از او، اندیشمندان برای اصلاح این تعریف به ویژه عنصر توجیه بسیار کوشیدند. آلوین گلدمن، از نخستین کسانی بود که نظریه هایی درباره‌ی معرفت و توجیه ارائه کرد. او نخست به بیان نظریه‌ی علّی معرفت پرداخت و سپس به نظریه‌ی اعتمادگرایی که هماورد مهمی در برابر مبناگروی و انسجام گروی است، روی آورد. عنصر اساسی تمام نظریه های گلدمن، فرایند باورساز قابل اعتماد و رابطه‌ی علّی میان باور به واقعیتی و خود واقعیت است، که هر دو امکان نقض و نقد دارند.  }, keywords_fa = {توجیه ,برون‌گرایی ,گلدمن ,نظریه علّی ,اعتمادگرایی ,یقین قابل زوال. ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/557}, eprint = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir/sites/maarefeaqli.nashriyat.ir/files/article-files/17-2.pdf} }