@article { author = {}, title = {تعریف / نویسنده: رزیل ابلسون؛ نقد و ترجمه از: رحمت‌الله رضایی}, journal = {معارف عقلی 17، زمستان 1389}, volume = {5}, number = {3}, pages = {59-}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تعریف / نویسنده: رزیل ابلسون؛ نقد و ترجمه از: رحمت‌الله رضایی}, abstract_fa ={بحث «تعریف»، در غرب، با سقراط آغاز شد و همچنان با فراز و فرودهای بسیار ادامه دارد. نویسندة مقاله کوشیده است دیدگاه های پیش رو در این باره را در سه گروه عمده جای دهد: ذات گرایی، دیدگاه تجویزی (دستوری) و دیدگاه های زبانی. فیلسوفانی مانند افلاطون، ارسطو، کانت و هوسرل در گروه نخست و کسانی مانند پاسکال، هابز، راسل، کواین، نیلسون گودمن و بیشتر منطق دانان معاصر در گروه دوم و اندیشمندانی همچون جان استوارت میل، مور و بیشتر اعضای مکتب تحلیل زبانی در گروه سوم جای می گیرند. نگارنده، پس از بیان دیدگاه های هریک، به نقد و بررسی آنها پرداخته و در پایان نتیجه می گیرد که تعیین نوع تعریف، در هر مورد، برحسب همان مورد است. از دیدگاه مترجم، مقالة پیش رو دسته بندی و تحلیل های شایسته ای از کلیت بحث تعریف ارائه می دهد و از این رو، بیشتر مورد استناد پژوهشگران قرار می گیرد، اما با این همه، کاستی هایی در آن هست که از آن میان، تفکیک نکردن انواع و اقسام تعریف در نظر ارسطوئیان است و بر این اساس، پرسش هایی را دربارة ذات گرایی مطرح می کند که به نظر می رسد بیشتر برآمده از عدم تبیین کافی آن است و همین امر، بر تمام مقاله سایه ابهام افکنده است، کاستی ای که مترجم در جبران آن کوشیده و دیدگاه منطق دانان مسلمان را که به نحوی متأثر از ارسطو هستند، در این باره توضیح داده است.  }, keywords_fa = {ذات‌گرایی ,حد تام ,ذوات الاسباب ,تجویزگرایی ,نظریه زبانی ,تعلیل ,شناخت حقیقی. ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/559}, eprint = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir/sites/maarefeaqli.nashriyat.ir/files/article-files/17-4.pdf} }