@article { author = {Amiri, Reza}, title = {معرفی آثار هرمسی / رضا امیری}, journal = {معارف عقلی 18، بهار 1390}, volume = {6}, number = {1}, pages = {29-}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معرفی آثار هرمسی / رضا امیری}, abstract_fa ={دیدگاه رایج درباره‌ی خاستگاه حکمت این است که این اندیشه در یونان و با متن های یونانی آغاز شده است؛ اما کسانی مانند شیخ اشراق، پیامبران و متن های شرقی به ویژه هرمس و آثار هرمسی را نقطه‌ی آغاز حکمت می دانند. متن های هرمسی در طول زمان شکل گرفته اما خاستگاه آن مصر باستان بوده و از آنجا به یونان رفته و سپس بر دنیای اندیشه یهودی و مسیحی تأثیر گذاشته است. مسلمانان که هرمس را همان ادریس پیامبر دانسته اند، از راه نهضت ترجمه با اندیشه و متن های هرمسی آشنا شدند. این متن ها به بیشتر زبان ها نگارش یافته و نسخه هایی از آن به خط هیروگلیفی کشف شده است. متن های هرمسی را می توان به دو دسته تقسیم کرد، متن هایی با درون مایه علوم غریبه و متن های فلسفی که در دنیای غرب تا اندازه ای شناسایی و معرفی شده اند. در دنیای اسلام نیز متن های خطی با گرایش اندیشه هرمسی در موضوع های عرفانی، طبیعیات، فلسفه و علوم سرّی وجود دارند که هنوز پژوهشی درباره‌ی آنها انجام نشده است.  }, keywords_fa = {هرمس ,متن‌های هرمسی ,آثار هرمسی در غرب ,آثار هرمسی در دنیای اسلام ,نسخه‌های خطی هرمس. ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/579}, eprint = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir/sites/maarefeaqli.nashriyat.ir/files/article-files/18-3.pdf} }