@article { author = {}, title = {معرفت و گونه‌های یقین / عباس عارفی}, journal = {معارف عقلی 14، تابستان 1388}, volume = {4}, number = {2}, pages = {89-}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معرفت و گونه‌های یقین / عباس عارفی}, abstract_fa ={معرفت و یقین دو واژه کلیدی در منطق، فلسفه، کلام و معرفت شناسی است. در این مقاله، پس از بیان مفاد این دو اصطلاح، دربارة نسبت این دو با یکدیگر بحث شده است. نخست انواع معرفت و سپس گونه های یقین بررسی می شود؛ مانند: یقین شهودی (عرفانی)، یقین گرایشی (ایمانی)، یقین عام (مطلق جزم)، یقین خاص (یقین شالوده مند) و یقین اخص (یقین ضروری). این مقاله، تقسیم های دیگری را نیز شامل می شود؛ همچون یقین منطقی، یقین ذاتی و یقین موضوعی (تقسیم شهید صدر)؛ یقین متافیزیکی و یقین اخلاقی (تقسیم دکارت)؛ یقین ذهنی و یقین عینی (تقسیم ویتگنشتاین)؛ یقین روان شناختی و یقین معرفتی (تقسیم چیزوم)؛ یقین منطقی و یقین روان شناختی (تقسیم استاد مصباح). در این مقاله، افزون بر بررسی نسبت معرفت و یقین، بر لزوم جداسازی وجه منطقی و وجه معرفت شناختی یقین نیز تأکید می شود.  }, keywords_fa = {یقین ,معرفت ,یقین منطقی ,یقین روان‌شناختی ,یقین شهودی ,یقین گرایشی ,یقین عام ,یقین خاص ,یقین اخص ,یقین معرفتی ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/598}, eprint = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir/sites/maarefeaqli.nashriyat.ir/files/article-files/14-5.pdf} }