@article { author = {}, title = {تبیین وجه صدق اوّلیات / عباس عارفی}, journal = {معارف عقلی 13، بهار 1388}, volume = {4}, number = {1}, pages = {69-}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین وجه صدق اوّلیات / عباس عارفی}, abstract_fa ={اوّلیات، یکی از مبادی معرفت است که معارف نظری صادق بر پایه آن استوار است. این عنوان همه‌ی قضایایی را که صرف تصور برای جزم به صدق آنها کافی است دربرمی گیرد؛ اعم از قضایای تحلیلی به اصطلاح کانت یا اصل عدم تناقض یا قضایای دیگری که تعریف اوّلیات آنها را پوشش می دهد. این مقاله به منظور تبیین وجه صدق اوّلیات تدوین یافته است. در این مقاله، دو تبیین براساس دو نظریه ازائه شده است: 1. تبیین بر اساس نظریه‌ی کلاسیک (نظریه‌ی معنایی) که نظریه‌ی غالب فلاسفه‌ی اسلامی است؛ 2. تبیین بر مبنای نظریه‌ی نوین ( نظریه ارجاع به علم حضوری) که نظریه استاد مصباح است؛ نظریه ای که در آموزه‌ی علم حضوری علامه طباطبایی ریشه دارد. در ادامه، وجه اشتراک و افتراق این دو نظریه بیان می شود، سپس نوبت به نقد و بررسی می رسد.  }, keywords_fa = {اوّلیات ,اوّلی ,گزاره اوّلی ,صدق اوّلیات ,وجه صدق اوّلیات ,نظریه کلاسیک ,نظریه نوین ,ویژگی معنایی اوّلیات ,ارجاع به علم حضوری ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/607}, eprint = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir/sites/maarefeaqli.nashriyat.ir/files/article-files/13-4.pdf} }