@article { author = {}, title = {نقش خیال در آفرینش آثار هنری از دیدگاه علامه طباطبایی / مهدی امینی}, journal = {معارف عقلی 29، پاییز و زمستان 1393}, volume = {9}, number = {1}, pages = {7-}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش خیال در آفرینش آثار هنری از دیدگاه علامه طباطبایی / مهدی امینی}, abstract_fa ={«خیال» در مباحث فلسفه هنر و زیبایی از دیرباز، اهمیت ویژه ای داشته است. در سنت حکیمان مسلمان، بررسی خیال منفصل ـ عالم مثال ـ از منظر هستی شناسانه نیز مورد توجه و بررسی قرار گرفته است اما جایگاه اصیل بحث از خیال، در حوزه معرفت شناسی قرار می گیرد و مهم ترین علت آن، ارتباط خیال و مسائل آن، با ادراک و قوای ادراکی است. نظر به اینکه مراجعه به سنت فیلسوف نامور و اثرگذار معاصر، علامه طباطبایی، فی نفسه ارزشمند است، بازخوانی مجدد و طرح پرسش هایی با رویکرد زیبایی شناسانه در حوزه خیال، می تواند بستر ارزشمندی برای نظریه پردازی و استحصال رهیافت های مهم باشد. جستار حاضر به بررسی خیال، از حیث ادراکی و نیز تبیین جایگاه آن در میان قوای نفس و سپس تحلیل ارتباط آن با عالم مثال پرداخته و در پایان، تطبیق و تبیین جایگاه و نقش آن در ادراک و آفرینش اثر هنری را مورد توجه قرار داده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/724}, eprint = {} }