@article { author = {, and , Hosein}, title = {مرجعیت علمی اهل‌بیت علیها السلام از دیدگاه محدثان غیرامامیه در سه قرن نخست اسلامی}, journal = {شماره 35 (کلام اسلامی)- سال دوازدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1396}, volume = {12}, number = {2}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مرجعیت علمی اهل‌بیت علیها السلام از دیدگاه محدثان غیرامامیه در سه قرن نخست اسلامی}, abstract_fa ={مرجعیت علمی که تبیین و تفسیر آیات مبهم و متشابه قرآن کریم و بیان معارف و احکامی است که به روشنی و آشکارا در مصحف شریف نیامده است (تا از هرگونه برداشت نادرست و نزاع علمی در میان مسلمانان پیشگیری کند)، یکی از شئون و وظایف رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم است که پس از ایشان، به اهل بیت علیها السلام واگذار شده است و همه مسلمانان در این مسئله هم داستان اند؛ برخلاف حاکمیت سیاسی که شیعه و سنی در آن اختلاف دارند. ما در نوشتار پیش ِرو برآنیم که این مسئله را با توجه به احادیث و سخنان محدثان سه قرن نخست اسلامی، أعم از صحابه، تابعان و شاگردان تابعان، با توجه به اهمیت دیدگاه آنها در میان مسلمانان، به ویژه اهل سنت، اثبات کنیم.  بااین حال، نقل حدیث از امامان معصوم علیها السلام و شاگردی در مکتب آنها و تمسک به سیره آن بزرگواران در استنباط احکام دینی، خود گواه و دلیل دیگری در پذیرش مرجعیت علمی آنها است که در این نوشتار بدان هم خواهیم پرداخت. هرچند بیشتر سخنان صحابه درباره برتری و جایگاه علمی امام علی علیه السلام است ولی بیان احادیثی همچون حدیث ثقلین و تصریح برخی از تابعان به مقام علمی و مرجعیت امامان دیگر، بر جایگاه علمی آن بزرگواران در نزد آنها دلالت دارد. افزون براین، کوشیده ایم تا از منابع غیرامامیه در سه قرن نخست اسلامی، روایت ها و آثار منقول در زمینه مرجعیت علمی اهل بیت علیها السلام آورده شود که نتیجه آن، پذیرش موضوع از سوی صحابه و محدثان غیرامامیه ای است که دیدگاه آنها از سوی اهل سنت پذیرفته شده است.}, keywords_fa = {امام علی علیه السلام ,اهل‌بیت علیها السلام ,محدثان ,مرجعیت علمی ,}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/775}, eprint = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir/sites/maarefeaqli.nashriyat.ir/files/article-files/35%20%287%29.pdf} }