@article { author = {}, title = {کارکردها و شروط ادراک‏های باطنی از دیدگاه ابن‏سینا و ملاصدرا}, journal = {شماره 38 (کلام اسلامی)- سال چهاردهم، شماره اول، بهار و تابستان 1398}, volume = {14}, number = {1}, pages = {-}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-2126}, eissn = {2981-1708}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کارکردها و شروط ادراک‏های باطنی از دیدگاه ابن‏سینا و ملاصدرا}, abstract_fa ={در مقالۀ پیش رو، کوشیده ایم تا مقایسه ای میان دیدگاه های ابن سینا و ملاصدرا درباره ادراک های باطنی انجام دهیم. ازآنجاکه ابن سینا نفس نباتی و حیوانی را جسمانی می دانسته، قوای ادراکی باطنی را نیز جسمانی و منطبع در ماده (بدن) به شمار آورده و برای هرکدام در مغز محلی معین کرده است؛ درحالی که ملاصدرا نفس نباتی و حیوانی را غیرجسمانی می داند و بر تجرد نفس حیوانی برهان اقامه می کند. ملاصدرا قوای ادراکی باطنی را نیز مجرد از ماده می داند و محل هایی را که برای هرکدام در مغز مشخص شده است، صرفاً مظاهر آن قوا و محل حصول استعداد آنها در نظر می گیرد. البته در ارائه تعریف، کارکردها و اثبات قوای ادراکی باطنی میان این ‏دو فیلسوف شباهت بسیاری به چشم می خورد. سرانجام، دیدگاه ملاصدرا درباره ادراک های باطنی به عنوان نظر جامع که هم جنبه‏های مادی ادراک را به رسمیت می شناسد و هم وجه غیرمادی بودن آن را دربر می گیرد، معرفی می شود.  }, keywords_fa = {}, url = {https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/808}, eprint = {} }