TY - JOUR ID - 852 TI - قطع و یقین از منظر علم اصول و معرفت‌شناسی (برپایه دیدگاه آخوند خراسانی و علامه طباطبایی) JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 29 LA - fa SN - 2008-2126 AU - Askari, Soleymani Amiri AD - استاد - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Alireza, AD - دکتری - فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 1 SP - EP - DO - AB - در علم اصول، باور جازم مکلفان قطع نامیده می‏شود که گستره آن، از علم تا جهل مرکّب را دربر می‏گیرد. در فصل بندی و تبیین مطالب علم اصول، به جنبه روان‏شناختی قطع بسیار پرداخته شده، ولی بُعد معرفت‏شناختی آن عمدتاً فراموش شده است. مرحوم علامه طباطبایی ازجمله کسانی است که بر کتاب کفایهًْالاصول حاشیه زده است، ویژگی حاشیه مرحوم علامه این است که بُعد معرفت‏شناختی قطع را پررنگ کرده است. آخوند خراسانی قطع را اعتقاد جازمی می داند که از نظر صاحب یقین مطابق با واقع باشد و حجیت آن را ذاتی برشمرده و قائل به کاشفیت برای آن است؛ اما به باور علامه طباطبایی، قطع اساساً کاشفیتی ندارد و حجیت قطع هم ذاتی نیست. ازاین‏رو، نوشتار پیش رو بنا دارد به قطع و یقین از منظر علم اصول و معرفت شناسی بر مبنای آخوند خراسانی و علامه طباطبایی بپردازد. این پژوهش از سنخ پژوهش های نظری و توسعه ای است و اطلاعات و مواد اولیه تحلیل به روش کتابخانه ای گردآوری شده و با روش استدلال و نه فنون آماری، مورد تجزیه و تحلیل عقلانی قرار گرفته است. UR - https://maarefeaqli.nashriyat.ir//node/852 L1 - https://maarefeaqli.nashriyat.ir/sites/maarefeaqli.nashriyat.ir/files/article-files/2_2.pdf ER -