دربارة چرایى طرح بحث وجود ذهنى در فلسفه اسلامى دو نظریه وجود دارد: برخى بر این باورند که این بحث براى اثبات مطابقت ذهن و عین است. در مقابل، گروهى معتقدند وجود ذهنى، بحثى وجود شناختى و در مقام اثباتِ وجود ذهنى در کنار وجود خارجى است.
این مقاله با تأکید بر دیدگاه دوم، نشان مى دهد نظریة کسانى که معتقدند ماهیت برخى از اشیا و واقعیت ها به ذهن مى آید و نیز نتایجى که از این نظریه به دست مى آورند، نادرست است. نظریة وجود ذهنى نه تنها مشکل مطابقت را حل نمى کند، بلکه این مشکل، خود بر نظریة وجود ذهنى مبتنى است و راه حل آن را باید از راه دیگرى جست.