صفحهها:
91-
تاریخ دریافت: 1385/08/01
تاریخ پذیرش: 1385/08/01
چکیده:
اهمیت روش شناسى علم کلام از آن روست که اختلاف روش ها در گذر تاریخ، سبب پیدایى عقاید گوناگون و بعضاً انحرافى شده است.
در این نوشتار با اشاره اى اجمالى به تاریخچه بحث، از جدلى بودن روش هاى علم کلام در دوران نخستین و چگونگى کاربرد آن در کلام و برهانى بودن کلام شیعى سخن به میان آمده است.
همچنین علل پیدایش ر وش هاى کلامى و سه رویکرد برون دینى، درون دینى و جمع آن دو در روش علم کلام بیان گردیده است. نیز به اختصار مکاتب کلامى اهل حدیث، معتزله و اشاعره نقد و بررسى و ویژگى هاى مکتب کلامى شیعه برشمرده شده است و در پایان، عقاید هر مکتب در باب صفات خداوند ذیل عنوان دیدگاه معطّله، مشبّهه و دیدگاه بین تشبیه و تعطیل مطرح گردیده است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
روش شناسى علم کلام
چکیده
اهمیت روش شناسى علم کلام از آن روست که اختلاف روش ها در گذر تاریخ، سبب پیدایى عقاید گوناگون و بعضاً انحرافى شده است.
در این نوشتار با اشاره اى اجمالى به تاریخچه بحث، از جدلى بودن روش هاى علم کلام در دوران نخستین و چگونگى کاربرد آن در کلام و برهانى بودن کلام شیعى سخن به میان آمده است.
همچنین علل پیدایش ر وش هاى کلامى و سه رویکرد برون دینى، درون دینى و جمع آن دو در روش علم کلام بیان گردیده است. نیز به اختصار مکاتب کلامى اهل حدیث، معتزله و اشاعره نقد و بررسى و ویژگى هاى مکتب کلامى شیعه برشمرده شده است و در پایان، عقاید هر مکتب در باب صفات خداوند ذیل عنوان دیدگاه معطّله، مشبّهه و دیدگاه بین تشبیه و تعطیل مطرح گردیده است.
کلیدواژه ها
روش شناسى، علم کلام، اهل حدیث، معتزله، اشاعره، شیعه، معطّله، مشبّهه، کلام عقلى، کلام نقلی.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده).(1385) روششناسى علم کلام / سید محمدحسن علوی. دو فصلنامه معارف عقلی، 1(3)، 91-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده)."روششناسى علم کلام / سید محمدحسن علوی". دو فصلنامه معارف عقلی، 1، 3، 1385، 91-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده).(1385) 'روششناسى علم کلام / سید محمدحسن علوی'، دو فصلنامه معارف عقلی، 1(3), pp. 91-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده). روششناسى علم کلام / سید محمدحسن علوی. معارف عقلی، 1, 1385؛ 1(3): 91-