معارف عقلی، سال ششم، شماره چهارم، پیاپی 21، زمستان 1390، صفحات 47-

    نقد و بررسی دیدگاه فخررازی مبنی بر استحاله منطقی تعریف

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    رحمت الله رضائی / *دانشجوی دکتری - فلسفه، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / rezaie_2007@yahoo.com
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    چکیده

    تعریف، به ادعای منطق دانان، راهکاری برای اکتساب علوم نظری است. اما این راهکار از سوی بسیاری مورد نقد قرار گرفته است. از مهم ترین نقدها، نقد فخررازی است که می توان آن را نقد بر مبانی معرفت شناختی تعریف دانست. وی: اولاً، مدعی است که چون تقسیم علم به بدیهی و نظری محال است، اکتساب نظری به وسیله بدیهی نیز محال است؛ ثانیاً، تعریف حدی تحصیل حاصل است و تعریف رسمی به دنبال مجهول مطلق رفتن. بنابراین، تعریف حدی و رسمی محال است.

    مقاله پیش رو می کوشد با توجه به درجات معرفت, به نقد نخست وی پاسخ گوید؛ همان گونه که ارزش و کارکرد علم بدیهی و نظری متفاوت است، راه های تحصیل هریک نیز متفاوت است. بنابراین، راهی نیست جز اینکه تقسیم علم به بدیهی و نظری را قبول و در پی آن، تحصیل هریک به شیوة خاصی را بپذیریم. پاسخ سخن دوم ایشان آن است که اگر به رابطه اجزا با کل توجه کنیم، چنانکه فخررازی خود، اعتراف دارد، در آن صورت، متوجه می شویم که تعریف حدی، تحصیل حاصل و تعریف رسمی، به دنبال مجهول مطلق رفتن نیست.

    کلیدواژه ها

    بداهت، نظری، درجات معرفت، بردة فراری (عبد آبق) افلاطون، تحصیل حاصل، مجهول مطلق.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضائی، رحمت الله.(1390) نقد و بررسی دیدگاه فخررازی مبنی بر استحاله منطقی تعریف. دو فصلنامه معارف عقلی، 6(4)، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رحمت الله رضائی."نقد و بررسی دیدگاه فخررازی مبنی بر استحاله منطقی تعریف". دو فصلنامه معارف عقلی، 6، 4، 1390، 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضائی، رحمت الله.(1390) 'نقد و بررسی دیدگاه فخررازی مبنی بر استحاله منطقی تعریف'، دو فصلنامه معارف عقلی، 6(4), pp. 47-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضائی، رحمت الله. نقد و بررسی دیدگاه فخررازی مبنی بر استحاله منطقی تعریف. معارف عقلی، 6, 1390؛ 6(4): 47-