معارف عقلی، سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی 35، پاییز و زمستان 1396، صفحات -

    نقد و بررسی نظریه وحی تجربی

    نویسندگان:
    مجید صادقی حسن آبادی / *استادیار - گروه فلسفه دانشگاه اصفهان / majd@ltr.ui.ac.ir
    چکیده: 
    شناخت حقیقت وحی و چگونگی نزول آن، همواره دغدغه اندیشمندان و صاحب نظران بوده است. هرچند پی بردن به ماهیت وحی و ارائه تعریف حقیقی از آن، شاید ناشدنی باشد، ولی نظریه پردازان کوشیده اند تا در توصیف و تشریح آن به اندازه تلاش و فهم خود مطالبی بیان کنند. در این زمینه، دیدگاه های گوناگونی مطرح شده است که از جمله آنها دیدگاه «تجربه دینی» است. براساس این دیدگاه که در واقع ریشه در مسیحیت دارد و از سوی برخی روشنفکران مسلمان همچون عبدالکریم سروش جانبداری شده است، پیامبر با خدا روبه رو می شود. در این روبه رویی، هیچ کلام یا گزاره ای القا نمی شود؛ بلکه «وحی» تفسیر و گزارش پیامبر از تجربه شخصی خویش است. سروش به دنبال حل مشکلات وحی است و می کوشد تا تبیینی طبیعی از آن ارائه دهد. در این تبیین، پیامبر هم نقش صورت دهی به وحی را دارد و هم در درون مایه های وحی دخالت می کند. این نظریه ازآنجاکه به یکسان انگاری وحی و تجربه دینی می انجامد و وحی را به تجربه دینی فرو می کاهد، لوازم دفاع ناپذیری را درپی دارد که با نقد بسیاری از سوی متکلمان و دین باوران سنتی روبه رو شده است. مقاله پیش ِرو، با طرح دیدگاه های گوناگون درباره وحی، به نقد و بررسی آرای سروش پرداخته و در پایان، دیدگاهی را که همسو با قرآن و سنت و مورد پذیرش حکیمان و فیلسوفان مسلمان است، مطرح می کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی35، پاییز و زمستان 1396

    مجید صادقی حسن آبادی : دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان.         majd@ltr.ui.ac.ir     
    حسین سلطانی : دانش آموخته حوزه علمیه اصفهان و کارشناس ارشد فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان.    Email:soltanihbh@gmail.com
    چکیده
    شناخت حقیقت وحی و چگونگی نزول آن، همواره دغدغه اندیشمندان و صاحب نظران بوده است. هرچند پی بردن به ماهیت وحی و ارائه تعریف حقیقی از آن، شاید ناشدنی باشد، ولی نظریه پردازان کوشیده اند تا در توصیف و تشریح آن به اندازه تلاش و فهم خود مطالبی بیان کنند. در این زمینه، دیدگاه های گوناگونی مطرح شده است که از جمله آنها دیدگاه «تجربه دینی» است. براساس این دیدگاه که در واقع ریشه در مسیحیت دارد و از سوی برخی روشنفکران مسلمان همچون عبدالکریم سروش جانبداری شده است، پیامبر با خدا روبه رو می شود. در این روبه رویی، هیچ کلام یا گزاره ای القا نمی شود؛ بلکه «وحی» تفسیر و گزارش پیامبر از تجربه شخصی خویش است. سروش به دنبال حل مشکلات وحی است و می کوشد تا تبیینی طبیعی از آن ارائه دهد. در این تبیین، پیامبر هم نقش صورت دهی به وحی را دارد و هم در درون مایه های وحی دخالت می کند. این نظریه ازآنجاکه به یکسان انگاری وحی و تجربه دینی می انجامد و وحی را به تجربه دینی فرو می کاهد، لوازم دفاع ناپذیری را درپی دارد که با نقد بسیاری از سوی متکلمان و دین باوران سنتی روبه رو شده است.
    مقاله پیش ِرو، با طرح دیدگاه های گوناگون درباره وحی، به نقد و بررسی آرای سروش پرداخته و در پایان، دیدگاهی را که همسو با قرآن و سنت و مورد پذیرش حکیمان و فیلسوفان مسلمان است، مطرح می کند.
    کلیدواژه ها
    وحی، تجربه دینی، سروش، مدل های وحی، عقل فعال.
     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی حسن آبادی، مجید، سلطانی، حسین.(1396) نقد و بررسی نظریه وحی تجربی. دو فصلنامه معارف عقلی، 12(2)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مجید صادقی حسن آبادی؛ حسین سلطانی."نقد و بررسی نظریه وحی تجربی". دو فصلنامه معارف عقلی، 12، 2، 1396، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی حسن آبادی، مجید، سلطانی، حسین.(1396) 'نقد و بررسی نظریه وحی تجربی'، دو فصلنامه معارف عقلی، 12(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی حسن آبادی، مجید، سلطانی، حسین. نقد و بررسی نظریه وحی تجربی. معارف عقلی، 12, 1396؛ 12(2): -