معارف عقلی، سال سوم، شماره چهارم، پیاپی 12، زمستان 1387، صفحات 121-

    جان هیک و کثرت‌‌گرایی دینی عرفانی؛ تحلیل و نقد / ولی‌الله عباسی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    چکیده: 
    کثرت گرایی دینی یکی از مباحث مهمی است که نخست در متون فلسفه دین و الهیات مسیحی مطرح شد، اما چند سالی است که نظر برخی از مسلمانان نیز بدان معطوف شده و دغدغه هایی را در حوزه اندیشه دینی پدید آورده است . افزون بر این، برخی از کثرت گرایان مانند جان هیک معتقدند عارفانی همچون ابن عربی، مولوی و غیره رویکردی کثرت گرایانه به دین دارند و چندین قرن پیش، این نظریه را تعلیم داده اند. به همین سبب، در این نوشتار می کوشیم نخست دیدگاه جان هیک و مستندات عرفانی آن (مانند وصف ناپذیری واقعیت مطلق و ساخت گرایی عرفانی) را طرح کرده و سپس آن را با تکیه بر مبانی و دیدگاه های عرفانی بررسی و نقد کنیم. در این مقاله استدلال شده است که کثرت گرایی دینی هیک با آموزه های اسلامی و دیدگاه عرفا سازگار نیست. اشکال اساسی برنامه کثرت گرایی هیک، در نوع نگرش وی به ادیان نهفته است. هیک دین را یک واکنش انسانی صرف نسبت به خدا یا واقعیت غایی تعبیر می کند؛ در حالیکه از دیدگاه عرفا، دین از وحی الهی سر چشمه می گیرد و از این رو، تنوع ادیان نه به دلیل تجربه های مختلف از حقیقت مطلق و نسبی گرایی فرهنگی، بلکه برآمده از مشیت خداوندی است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 
    چکیده
    کثرت گرایی دینی یکی از مباحث مهمی است که نخست در متون فلسفه دین و الهیات مسیحی مطرح شد، اما چند سالی است که نظر برخی از مسلمانان نیز بدان معطوف شده و دغدغه هایی را در حوزه اندیشه دینی پدید آورده است . افزون بر این، برخی از کثرت گرایان مانند جان هیک معتقدند عارفانی همچون ابن عربی، مولوی و غیره رویکردی کثرت گرایانه به دین دارند و چندین قرن پیش، این نظریه را تعلیم داده اند. به همین سبب، در این نوشتار می کوشیم نخست دیدگاه جان هیک و مستندات عرفانی آن (مانند وصف ناپذیری واقعیت مطلق و ساخت گرایی عرفانی) را طرح کرده و سپس آن را با تکیه بر مبانی و دیدگاه های عرفانی بررسی و نقد کنیم. در این مقاله استدلال شده است که کثرت گرایی دینی هیک با آموزه های اسلامی و دیدگاه عرفا سازگار نیست. اشکال اساسی برنامه کثرت گرایی هیک، در نوع نگرش وی به ادیان نهفته است. هیک دین را یک واکنش انسانی صرف نسبت به خدا یا واقعیت غایی تعبیر می کند؛ در حالیکه از دیدگاه عرفا، دین از وحی الهی سر چشمه می گیرد و از این رو، تنوع ادیان نه به دلیل تجربه های مختلف از حقیقت مطلق و نسبی گرایی فرهنگی، بلکه برآمده از مشیت خداوندی است.
     
    کلیدواژه ها
    کثرت گرایی دینی ، انحصارگرایی، شمول گرایی ، تجربه دینی و عرفانی ، واقعیت غایی ، وصف ناپذیری ، ساخت گرایی عرفانی.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عباسی، ولی الله.(1387) جان هیک و کثرت‌‌گرایی دینی عرفانی؛ تحلیل و نقد / ولی‌الله عباسی. دو فصلنامه معارف عقلی، 3(4)، 121-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ولی الله عباسی."جان هیک و کثرت‌‌گرایی دینی عرفانی؛ تحلیل و نقد / ولی‌الله عباسی". دو فصلنامه معارف عقلی، 3، 4، 1387، 121-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عباسی، ولی الله.(1387) 'جان هیک و کثرت‌‌گرایی دینی عرفانی؛ تحلیل و نقد / ولی‌الله عباسی'، دو فصلنامه معارف عقلی، 3(4), pp. 121-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عباسی، ولی الله. جان هیک و کثرت‌‌گرایی دینی عرفانی؛ تحلیل و نقد / ولی‌الله عباسی. معارف عقلی، 3, 1387؛ 3(4): 121-