معارف عقلی، سال سوم، شماره چهارم، پیاپی 12، زمستان 1387، صفحات 161-

    بررسی طبقات پیرهرات / رضا شاکری

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    رضا شاکری / *کارشناس
    چکیده: 
    در قرن پنجم هجری، به تدریج آثار عرفانی عرضه شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. یکی از نخستین جوانه های این فرآیند پدیدار شدن تذکره های صوفیانه بود. نخستین این آثار، طبقات الصوفیة سُلَمی است. پس از گذران چند دهه، خواجه عبدالله این کتاب را برای شاگردان بازگو کرد و براساس شرایط روحی خود او و درسی بودن جلسه، تغییرات شگرفی در آن پدید آورد که به تفصیل به موارد آن اشاره می شود. این نوشتار در مقام معرفی کتاب طبقات خواجه است. در ادامه، عوامل آبشخور هایی که در شکل گیری این طبقات نقش داشته اند، بررسی می شود. در پرتو این نکات، ارزش واقعی کتاب حاضر معلوم می گردد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 
    چکیده
    در قرن پنجم هجری، به تدریج آثار عرفانی عرضه شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. یکی از نخستین جوانه های این فرآیند پدیدار شدن تذکره های صوفیانه بود. نخستین این آثار، طبقات الصوفیة سُلَمی است. پس از گذران چند دهه، خواجه عبدالله این کتاب را برای شاگردان بازگو کرد و براساس شرایط روحی خود او و درسی بودن جلسه، تغییرات شگرفی در آن پدید آورد که به تفصیل به موارد آن اشاره می شود. این نوشتار در مقام معرفی کتاب طبقات خواجه است. در ادامه، عوامل آبشخور هایی که در شکل گیری این طبقات نقش داشته اند، بررسی می شود. در پرتو این نکات، ارزش واقعی کتاب حاضر معلوم می گردد.
     
    کلیدواژه ها
    خواجه عبدالله انصاری، طبقات الصوفیه، سُلَمی، حالات و کلمات عارفانه، شیخ عمو، خانقاه.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شاکری، رضا.(1387) بررسی طبقات پیرهرات / رضا شاکری. دو فصلنامه معارف عقلی، 3(4)، 161-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضا شاکری."بررسی طبقات پیرهرات / رضا شاکری". دو فصلنامه معارف عقلی، 3، 4، 1387، 161-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شاکری، رضا.(1387) 'بررسی طبقات پیرهرات / رضا شاکری'، دو فصلنامه معارف عقلی، 3(4), pp. 161-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شاکری، رضا. بررسی طبقات پیرهرات / رضا شاکری. معارف عقلی، 3, 1387؛ 3(4): 161-