صفحهها:
7-
تاریخ دریافت: 1388/04/31
تاریخ پذیرش: 1388/04/31
چکیده:
از میان عوامل گوناگون تأثیرگذار در پیدایش فرقه های مذهبی، عاملی که به سهم خود تأثیر چشمگیری در این راستا ایفا کرده است، منع تدوین سنت نبوی است. در این نوشتار برآنیم تلاش دستگاه خلافت در صدر اسلام را در جهت منع تدوین حدیث و انگیزه های حاکمان وقت از این امر را بررسی کرده، به طور مختصر آثار زیانباری را که این مسئله در جامعهی اسلامی به بار آورد، مطرح کنیم.
یکی از این آثار، مطرح شدن افراد یهودی الاصل همچون کعب الاحبار و وهب بن منبه در جامعه اسلامی و تصاحب کرسی بیان معارف و تفسیر قرآن از ناحیهی آنان بود. چرا که به دنبال منع تدوین حدیث و ایجاد محدودیت هایی در نقل حدیث برای صحابی بزرگواری همچون ابوذر، ابن مسعود و امثال اینان، توجه خلفا به افرادی همچون کعب و وهب بن منبه جلب شده، زمینه برای تحریف تفسیر آیات قرآن توسط آنان فراهم شد. بعدها در اواخر سده اول که منع تدوین حدیث برداشته شد، سیل روایات که بسیاری از آنها از اصل و اساسی هم برخوردار نبودند، با انگیزه های گوناگون روانهی جامعه اسلامی شد و در کتاب ها ثبت گردید؛ به گونه ای که هر کس عقیده ای مطرح می کرد یا فرقه ای می ساخت، می توانست برای تثبیت آن به برخی از این احادیث استناد جوید.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
چکیده
از میان عوامل گوناگون تأثیرگذار در پیدایش فرقه های مذهبی، عاملی که به سهم خود تأثیر چشمگیری در این راستا ایفا کرده است، منع تدوین سنت نبوی است. در این نوشتار برآنیم تلاش دستگاه خلافت در صدر اسلام را در جهت منع تدوین حدیث و انگیزه های حاکمان وقت از این امر را بررسی کرده، به طور مختصر آثار زیانباری را که این مسئله در جامعة اسلامی به بار آورد، مطرح کنیم.
یکی از این آثار، مطرح شدن افراد یهودی الاصل همچون کعب الاحبار و وهب بن منبه در جامعه اسلامی و تصاحب کرسی بیان معارف و تفسیر قرآن از ناحیة آنان بود. چرا که به دنبال منع تدوین حدیث و ایجاد محدودیت هایی در نقل حدیث برای صحابی بزرگواری همچون ابوذر، ابن مسعود و امثال اینان، توجه خلفا به افرادی همچون کعب و وهب بن منبه جلب شده، زمینه برای تحریف تفسیر آیات قرآن توسط آنان فراهم شد. بعدها در اواخر سده اول که منع تدوین حدیث برداشته شد، سیل روایات که بسیاری از آنها از اصل و اساسی هم برخوردار نبودند، با انگیزه های گوناگون روانة جامعه اسلامی شد و در کتاب ها ثبت گردید؛ به گونه ای که هر کس عقیده ای مطرح می کرد یا فرقه ای می ساخت، می توانست برای تثبیت آن به برخی از این احادیث استناد جوید.
کلیدواژه ها
تدوین حدیث، کعب الاحبار، صحابه، سنت نبوی، خلفا.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ایزدی تبار، محمد.(1389) نقش منع تدوین حدیث در پیدایش فرقههای اسلامی / محمد ایزدیتبار. دو فصلنامه معارف عقلی، 5(1)، 7-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد ایزدی تبار."نقش منع تدوین حدیث در پیدایش فرقههای اسلامی / محمد ایزدیتبار". دو فصلنامه معارف عقلی، 5، 1، 1389، 7-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ایزدی تبار، محمد.(1389) 'نقش منع تدوین حدیث در پیدایش فرقههای اسلامی / محمد ایزدیتبار'، دو فصلنامه معارف عقلی، 5(1), pp. 7-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ایزدی تبار، محمد. نقش منع تدوین حدیث در پیدایش فرقههای اسلامی / محمد ایزدیتبار. معارف عقلی، 5, 1389؛ 5(1): 7-