معارف عقلی، سال چهارم، شماره اول، پیاپی 13، بهار 1388، صفحات 123-

    تبیین جایگاه عقدالوضع در منطق / محمدرضا محمدعلیزاده

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدرضا محمدعلیزاده کوتیانی / *استادیار - دائره المعارف علوم عقلی اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). / m.alizadeh@iki.ac.ir
    چکیده: 
    کاربرد صحیح قضایای محصوره در قواعد و استدلال ها، به شناخت دقیق معنای این قضایا بستگی دارد. اشتمال محصوره ها بر عقدالوضع و عقدالحمل، می طلبد که برای شناخت کامل مفهوم این قضایا، آنچه در ناحیه عقدالوضع و عقدالحمل معتبر است، به طور کامل بررسی شود. در عقد الوضع از دو جهت دیدگاه های متفاوتی به وجود آمده است. نخست، کیفیت و جهت در عقدالوضع است و دوم، تام یا ناقص بودن ترکیب عقدالوضع. در بحث نخست، گرچه از حیث حداکثر قیدی که می توان آورد میان منطق دانان اختلافی نیست؛ چون هر آنچه از جهت ها و کیفیت ها در عقدالحمل قابل اعتبار است، در عقدالوضع نیز قابل اعتبار می باشد، اما از حیث حداقل قیدی که واجب است وجود داشته باشد نظر منطق دانان متفاوت است. مشهور ایشان، به لزوم فعلیت و برخی به کفایت امکان در عقدالوضع معتقدند. در بحث دوم نیز، مشهور منطق دانان به ناقص بودن و برخی به تام بودن ترکیب در عقدالوضع قائل شده اند. نویسنده در این نوشتار، به بررسی اقوال مختلف منطق دانان درباره عقدالوضع از این دو جهت پرداخته است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 
    چکیده
    کاربرد صحیح قضایای محصوره در قواعد و استدلال ها، به شناخت دقیق معنای این قضایا بستگی دارد. اشتمال محصوره ها بر عقدالوضع و عقدالحمل، می طلبد که برای شناخت کامل مفهوم این قضایا، آنچه در ناحیه عقدالوضع و عقدالحمل معتبر است، به طور کامل بررسی شود. در عقد الوضع از دو جهت دیدگاه های متفاوتی به وجود آمده است. نخست، کیفیت و جهت در عقدالوضع است و دوم، تام یا ناقص بودن ترکیب عقدالوضع.
    در بحث نخست، گرچه از حیث حداکثر قیدی که می توان آورد میان منطق دانان اختلافی نیست؛ چون هر آنچه از جهت ها و کیفیت ها در عقدالحمل قابل اعتبار است، در عقدالوضع نیز قابل اعتبار می باشد، اما از حیث حداقل قیدی که واجب است وجود داشته باشد نظر منطق دانان متفاوت است. مشهور ایشان، به لزوم فعلیت و برخی به کفایت امکان در عقدالوضع معتقدند. در بحث دوم نیز، مشهور منطق دانان به ناقص بودن و برخی به تام بودن ترکیب در عقدالوضع قائل شده اند.
    نویسنده در این نوشتار، به بررسی اقوال مختلف منطق دانان درباره عقدالوضع از این دو جهت پرداخته است.
     
    کلیدواژه ها
    عقدالوضع، فعلیت، امکان، فارابی، ابن سینا، قطب رازی، شیخ اشراق، صدرالمتألهین.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدعلیزاده کوتیانی، محمدرضا.(1388) تبیین جایگاه عقدالوضع در منطق / محمدرضا محمدعلیزاده. دو فصلنامه معارف عقلی، 4(1)، 123-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدرضا محمدعلیزاده کوتیانی."تبیین جایگاه عقدالوضع در منطق / محمدرضا محمدعلیزاده". دو فصلنامه معارف عقلی، 4، 1، 1388، 123-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدعلیزاده کوتیانی، محمدرضا.(1388) 'تبیین جایگاه عقدالوضع در منطق / محمدرضا محمدعلیزاده'، دو فصلنامه معارف عقلی، 4(1), pp. 123-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدعلیزاده کوتیانی، محمدرضا. تبیین جایگاه عقدالوضع در منطق / محمدرضا محمدعلیزاده. معارف عقلی، 4, 1388؛ 4(1): 123-