معارف عقلی، سال ششم، شماره سوم، پیاپی 20، پاییز 1390، صفحات 129-

    تأثیر مکاشفات عرفانی ابن‌عربی بر اندیشه‌های حکمی ملاصدرا / بهزاد مرتضائی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    چکیده: 
    بسیاری از نوآوری های ملاصدرا در حکمت متعالیه، همچون "اصالت وجود"،"تشکیک در وجود"،"وحدت وجود"،"اصل علیت"،"حرکت جوهری"،"حدوث و قدم عالم" و"معاد جسمانی و روحانی" رنگ و بوی مکاشفات عرفانی دارد. بررسی هر یک از این مسائل مهم، تأثیرگذاری مکاشفات عرفانی ابن عربی را بر اندیشه های حکمی ملاصدرا به خوبی نشان می دهد. در جای جای آثار و نوشته های ملاصدرا، سخنان ابن عربی به عنوان مؤید بیان می شود. مهم ترین تحول فکری ملاصدرا فروگذاردن نظریه اصالت ماهیت، و اثبات اصالت وجود است. این تحول فکری و گرایش او به اصالت وجود، وام دار عوامل گوناگونی بود که بیشتر این عوامل به جنبه های مختلف عرفان و شخصیت های عرفانی هم چون ابن عربی بازمی گردد. دیدگاه فکری و مشرب ذوقی ملاصدرا، در مسئله وحدت وجود و عدمی بودن ممکنات، به مکاشفات ابن عربی بسیار نزدیک است. البته اثبات مراتب مختلف هستی در مقام بحث و تعلیم، با مسئله وجود و موجود منافاتی ندارد. ملاصدرا قائل به وجود ذهنی است و برای اثبات آن از سخنان ابن عربی بهره می برد. وی در مسئله حرکت جوهری، نخست در برابر مخالفان برهان می آورد و سپس به آیات قرآن استناد می کند؛ آن گاه سخنانی از ارسطو نقل کرده و سرانجام برای تأیید مطالب خود نمونه هایی از ابن عربی می آورد. این موارد نمونه هایی از تأثیرگذاری ابن عربی بر اندیشه های فلسفی ـ عرفانی ملاصدرا است که در این مقاله مورد بررسی و تحقیق قرار می گیرد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 
    چکیده
    بسیاری از نوآوری های ملاصدرا در حکمت متعالیه، همچون "اصالت وجود"،"تشکیک در وجود"،"وحدت وجود"،"اصل علیت"،"حرکت جوهری"،"حدوث و قدم عالم" و"معاد جسمانی و روحانی" رنگ و بوی مکاشفات عرفانی دارد. بررسی هر یک از این مسائل مهم، تأثیرگذاری مکاشفات عرفانی ابن عربی را بر اندیشه های حکمی ملاصدرا به خوبی نشان می دهد. در جای جای آثار و نوشته های ملاصدرا، سخنان ابن عربی به عنوان مؤید بیان می شود.
    مهم ترین تحول فکری ملاصدرا فروگذاردن نظریه اصالت ماهیت، و اثبات اصالت وجود است. این تحول فکری و گرایش او به اصالت وجود، وام دار عوامل گوناگونی بود که بیشتر این عوامل به جنبه های مختلف عرفان و شخصیت های عرفانی هم چون ابن عربی بازمی گردد.
    دیدگاه فکری و مشرب ذوقی ملاصدرا، در مسئله وحدت وجود و عدمی بودن ممکنات، به مکاشفات ابن عربی بسیار نزدیک است.
    البته اثبات مراتب مختلف هستی در مقام بحث و تعلیم، با مسئله وجود و موجود منافاتی ندارد.
    ملاصدرا قائل به وجود ذهنی است و برای اثبات آن از سخنان ابن عربی بهره می برد. وی در مسئله حرکت جوهری، نخست در برابر مخالفان برهان می آورد و سپس به آیات قرآن استناد می کند؛ آن گاه سخنانی از ارسطو نقل کرده و سرانجام برای تأیید مطالب خود نمونه هایی از ابن عربی می آورد.
    این موارد نمونه هایی از تأثیرگذاری ابن عربی بر اندیشه های فلسفی ـ عرفانی ملاصدرا است که در این مقاله مورد بررسی و تحقیق قرار می گیرد.
     
    کلیدواژه ها
    ابن عربی، ملاصدرا، عرفان، تجلی، خیال، اصالت وجود، وحدت وجود، اصل علیت، نفس.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1390) تأثیر مکاشفات عرفانی ابن‌عربی بر اندیشه‌های حکمی ملاصدرا / بهزاد مرتضائی. دو فصلنامه معارف عقلی، 6(3)، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."تأثیر مکاشفات عرفانی ابن‌عربی بر اندیشه‌های حکمی ملاصدرا / بهزاد مرتضائی". دو فصلنامه معارف عقلی، 6، 3، 1390، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1390) 'تأثیر مکاشفات عرفانی ابن‌عربی بر اندیشه‌های حکمی ملاصدرا / بهزاد مرتضائی'، دو فصلنامه معارف عقلی، 6(3), pp. 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). تأثیر مکاشفات عرفانی ابن‌عربی بر اندیشه‌های حکمی ملاصدرا / بهزاد مرتضائی. معارف عقلی، 6, 1390؛ 6(3): 129-