معارف عقلی، سال هفتم، شماره چهارم، پیاپی 25، زمستان 1391، صفحات 71-

    یقین؛ مفهوم‌شناسی و ارزیابی / عباس عارفی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    چکیده

    در این نوشته، نخست مدخل یقین[1] از دائرهْْ المعارف معرفت شناسی به فارسی ترجمه شده و سپس مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نویسنده مدخل یقین، پیترکلین[2] با اشاره به ضرورتِ پرداختن به مفهوم یقین، به عنوان عنصر دخیل در مفهوم معرفت به معنای دقیق کلمه ـ که مورد چالش میان شکاکان و پادْشکاکان است ـ بر این نکته تأکید کرده است که یقین مطلق، یعنی یقین غیرنسبی، یقینی است که محور بحث شکاکان و پادْشکاکان است. نویسنده در ادامه چهار دیدگاه درباره چیستی یقین مطلق آورده و سپس خود پیشنهادی را ارائه کرده است. این مقاله، با نقد و بررسی مدخل یقین ادامه می یابد و با ارائه معیاری برای شناخت چیستی یقین مطلق با استفاده از نگرش ابن سینا در باب یقین سامان یافته، سپس با نتیجه گیری از بحث، به پایان می رسد.

    کلیدواژه ها

    یقین، یقین مطلق، یقین نسبی، یقین دائم، یقین موقت، یقین روان شناختی، یقین معرفت شناختی، یقین منطقی، معرفت، معرفت یقینی، شکاکان، پادْشکاکان.



    1. Certainty.

    2. Peter Klein.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1391) یقین؛ مفهوم‌شناسی و ارزیابی / عباس عارفی. دو فصلنامه معارف عقلی، 7(4)، 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."یقین؛ مفهوم‌شناسی و ارزیابی / عباس عارفی". دو فصلنامه معارف عقلی، 7، 4، 1391، 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1391) 'یقین؛ مفهوم‌شناسی و ارزیابی / عباس عارفی'، دو فصلنامه معارف عقلی، 7(4), pp. 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). یقین؛ مفهوم‌شناسی و ارزیابی / عباس عارفی. معارف عقلی، 7, 1391؛ 7(4): 71-