معارف عقلی، سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 28، پاییز 1393، صفحات 7-

    تبیین و ارزیابی دیدگاه شیخ الرئیس در باب ماهیت شهود عرفانی / مسعود اسماعیلی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    چکیده: 
    ابن سینا شهود عرفانی را بر دو نوع می داند: 1. دریافت و ارتسام صور معقول در عقل، بدون واسطه، از سوی عقل فعال؛ 2. دریافت و ارتسام صور کلیات و جزئیات در عقل، بدون واسطه، از سوی عقل فعال و سپس ارتسام آنها به نحو جزئی در خیال که گاه از طریق محاکات، صور جزئی دیگری جایگزین صور جزئی اولیه می شود. بعد از این مرحله، صورت خیالی، وارد حس مشترک گردیده، در سطح حسی ادراک می شود. وی رخداد هر دو نوع معرفت عرفانی را نیازمند مجاهده عملی و علمی (قطع تعلقات و عطف توجه به ماورای عالم ماده) دانسته و آنها را ویژه عارفان حقیقی و ارواح قدسی شمرده است. در مورد اتحاد و فنا، ابن سینا به تصریح، اتحاد دو ذات را محال شمرده و فنا را نیز در راستای همین اتصال (نه اتحاد) به عقل فعال و مشاهده تحلیل کرده است. بدین ترتیب می توان گفت ماهیت معرفت عرفانی در نزد شیخ الرئیس، عبارت است از: «دریافت و ارتسام صور علمی بدون واسطه در عقل از عقل فعال (یا از سوی خداوند) و یا دریافت و ارتسام مزبور به ضمیمه ارتسام آن صور در خیال به نحو جزئی و سپس ادراک حسی آن در حس مشترک».
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    چکیده

    ابن سینا شهود عرفانی را بر دو نوع می داند: 1. دریافت و ارتسام صور معقول در عقل، بدون واسطه، از سوی عقل فعال؛ 2. دریافت و ارتسام صور کلیات و جزئیات در عقل، بدون واسطه، از سوی عقل فعال و سپس ارتسام آنها به نحو جزئی در خیال که گاه از طریق محاکات، صور جزئی دیگری جایگزین صور جزئی اولیه می شود. بعد از این مرحله، صورت خیالی، وارد حس مشترک گردیده، در سطح حسی ادراک می شود. وی رخداد هر دو نوع معرفت عرفانی را نیازمند مجاهده عملی و علمی (قطع تعلقات و عطف توجه به ماورای عالم ماده) دانسته و آنها را ویژه عارفان حقیقی و ارواح قدسی شمرده است. در مورد اتحاد و فنا، ابن سینا به تصریح، اتحاد دو ذات را محال شمرده و فنا را نیز در راستای همین اتصال (نه اتحاد) به عقل فعال و مشاهده تحلیل کرده است. بدین ترتیب می توان گفت ماهیت معرفت عرفانی در نزد شیخ الرئیس، عبارت است از: «دریافت و ارتسام صور علمی بدون واسطه در عقل از عقل فعال (یا از سوی خداوند) و یا دریافت و ارتسام مزبور به ضمیمه ارتسام آن صور در خیال به نحو جزئی و سپس ادراک حسی آن در حس مشترک».

    کلیدواژه ها

    ابن سینا، شهود، معرفت عرفانی، عقل فعال، صور کلی، صور جزئی، اتحاد، فنا.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1393) تبیین و ارزیابی دیدگاه شیخ الرئیس در باب ماهیت شهود عرفانی / مسعود اسماعیلی. دو فصلنامه معارف عقلی، 8(3)، 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."تبیین و ارزیابی دیدگاه شیخ الرئیس در باب ماهیت شهود عرفانی / مسعود اسماعیلی". دو فصلنامه معارف عقلی، 8، 3، 1393، 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1393) 'تبیین و ارزیابی دیدگاه شیخ الرئیس در باب ماهیت شهود عرفانی / مسعود اسماعیلی'، دو فصلنامه معارف عقلی، 8(3), pp. 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). تبیین و ارزیابی دیدگاه شیخ الرئیس در باب ماهیت شهود عرفانی / مسعود اسماعیلی. معارف عقلی، 8, 1393؛ 8(3): 7-