معارف عقلی، سال یازدهم، شماره اول، پیاپی 32، بهار و تابستان 1396، صفحات 111-

    بازخوانی تحلیلی یوگا و نسبت‌سنجی آن با عرفان اسلامی / محمدحسن یعقوبیان

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    چکیده

    با نظر به موج گسترده معنویت های نوظهور و ترویج ادیانی همچون هندوئیزم و بودائیزم، به عنوان معنویت هایی بدون مرز، مباحثی مانند یوگا، در جهان ترویج و تبلیغ می شوند و با برچسبی از آئین های قدسی در پی جایگزینی ادیان الهی و کلاسیک هستند.

    در این پژوهش سعی شده است تا با بیان پیشینه کوتاهی از یوگا و اقسام آن، مبانی، روش و غایت یوگا تبیین شود. سیر معکوس کمال، ثنویت ماده و روح در فلسفه سانکهیا و شرّانگاری بدن، نفی ذهن و کنش در یوگای چینی ـ ژاپنی و کم رنگی خدا در یوگای بودایی، از جمله اشکالات یوگا در اقسام مختلف آن است. برخلاف عرفان اسلامی که در آن مفهوم مراقبه اسلامی بر وجود رابطه میان خدا و انسان و با رویکرد ذهنی ـ عملی، از طریق توجه به ذکر الهی و رسیدن به قرب خداوند شکل گرفته است. مفهوم گسترده مراقبه اسلامی خارج از شکل، مکان و زمان خاصی است و برخلاف نگرش هندی ـ چینی، در متن زندگی جریان دارد. البته گرایش هایی هم بوده است که با نزدیکی به تفکر هندی و ایرانی و یا تأثیرپذیری از شمنیزم، سر از سماع و تمرکز بر اجسام در آورده است که به عنوان یک آسیب، قابل شناسایی است.

    کلیدواژه ها

    یوگا، یوگای هندی، یوگای بودایی، مراقبه اسلامی، عرفان اسلامی.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1396) بازخوانی تحلیلی یوگا و نسبت‌سنجی آن با عرفان اسلامی / محمدحسن یعقوبیان. دو فصلنامه معارف عقلی، 11(1)، 111-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."بازخوانی تحلیلی یوگا و نسبت‌سنجی آن با عرفان اسلامی / محمدحسن یعقوبیان". دو فصلنامه معارف عقلی، 11، 1، 1396، 111-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1396) 'بازخوانی تحلیلی یوگا و نسبت‌سنجی آن با عرفان اسلامی / محمدحسن یعقوبیان'، دو فصلنامه معارف عقلی، 11(1), pp. 111-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). بازخوانی تحلیلی یوگا و نسبت‌سنجی آن با عرفان اسلامی / محمدحسن یعقوبیان. معارف عقلی، 11, 1396؛ 11(1): 111-