معارف عقلی، سال یازدهم، شماره دوم، پیاپی 33، پاییز و زمستان 1396، صفحات 61-

    معاد جسمانی در اضحویّه ابن‌سینا / حسینعلی شیدان‌شید

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    چکیده

    باور پرآوازه ابن سینا درباره معاد آن است که معاد هم روحانی است و هم جسمانی امّا او در رساله اَضحویّه، آشکارا معاد جسمانی را نادرست شمرده و در ردّ آن به استدلال پرداخته است. در این مقاله که به گزارش، تحلیل و نقد سخنان ابن سینا در بیان این دیدگاه و نیز ربط و نسبت آن با دیدگاه رایج او اختصاص دارد، روشن شده است که دلایل ابن سینا برای انکار معاد جسمانی ناتمام بوده و امکان این معاد را ردّ نمی کند. از این رو، با توجّه به نصوص فراوانِ تأویل ناپذیر قرآن و روایات، از پذیرش معاد جسمانی گزیری نیست. البته داوری درباره ارتباط این دیدگاه با دیدگاه رایج او و اینکه دیدگاه نهایی او چیست، آسان نیست امّا می توان گفت که وی در آثار بعدی خود از شدّت مخالفت با معاد جسمانی کاسته و حتی در پاره ای از آنها، به پذیرفتنی بودن آن اعتراف کرده است.

    کلیدواژه ها

    ابن سینا، رساله اَضحویّه، معاد جسمانی، تناسخ.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1396) معاد جسمانی در اضحویّه ابن‌سینا / حسینعلی شیدان‌شید. دو فصلنامه معارف عقلی، 11(2)، 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."معاد جسمانی در اضحویّه ابن‌سینا / حسینعلی شیدان‌شید". دو فصلنامه معارف عقلی، 11، 2، 1396، 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1396) 'معاد جسمانی در اضحویّه ابن‌سینا / حسینعلی شیدان‌شید'، دو فصلنامه معارف عقلی، 11(2), pp. 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). معاد جسمانی در اضحویّه ابن‌سینا / حسینعلی شیدان‌شید. معارف عقلی، 11, 1396؛ 11(2): 61-