صدرالمتألهین با جامع¬نگری، فلسفه نبوت را بررسی و آن را با رویکردهای گوناگون تبیین کرده است. وی با رویکرد هستی¬شناسانه، مقام نبوت را در دایره هستی واکاوی کرده و با برهان¬هایی همچون امکان اشرف، وساطت در فیض الهی، علیت غایی موجودات و مظهریت اسما و صفات الهی، ضرورت و نیز شئون وجودی مقام نبوت را تبیین کرده است؛ چنانکه با رویکرد معرفت¬شناسانه و با توجه به محدودیت ادراکی و نیز خطای قوای ادراکی انسان، به تبیین فلسفه نبوت پرداخته و نیز با دو رویکرد عدالت¬محوری در پرتو قانون-مداری و رویکرد مدینه فاضله، ابعاد اجتماعی نبوت را تبیین کرده است. نوشتار پیشِ رو، با روش تحلیلی ـ توصیفی فلسفه نبوت در اندیشه صدرالمتألهین را واکاوی و تببین می¬کند.
سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی35، پاییز و زمستان 1396
رحمان عشریه : استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. oshryeh@quran.ac.ir
محمدعلی اسماعیلی : سطح چهار جامعهًْ المصطفی العالمیه و دانشجوی دکتری رشته کلام مرکز تخصصی کلام. mali.esm91@yahoo.com چکیده
صدرالمتألهین با جامع¬نگری، فلسفه نبوت را بررسی و آن را با رویکردهای گوناگون تبیین کرده است. وی با رویکرد هستی¬شناسانه، مقام نبوت را در دایره هستی واکاوی کرده و با برهان¬هایی همچون امکان اشرف، وساطت در فیض الهی، علیت غایی موجودات و مظهریت اسما و صفات الهی، ضرورت و نیز شئون وجودی مقام نبوت را تبیین کرده است؛ چنانکه با رویکرد معرفت¬شناسانه و با توجه به محدودیت ادراکی و نیز خطای قوای ادراکی انسان، به تبیین فلسفه نبوت پرداخته و نیز با دو رویکرد عدالت¬محوری در پرتو قانون-مداری و رویکرد مدینه فاضله، ابعاد اجتماعی نبوت را تبیین کرده است. نوشتار پیشِ رو، با روش تحلیلی ـ توصیفی فلسفه نبوت در اندیشه صدرالمتألهین را واکاوی و تببین می¬کند. کلیدواژه ها
فلسفه نبوت، حکمت متعالیه، هستی شناسی نبوت، صدرالمتألهین.