تاریخ دریافت: 1397/07/03
تاریخ پذیرش: 1397/10/19
چکیده:
در مقالۀ پیش رو، کوشیده ایم تا مقایسه ای میان دیدگاه های ابن سینا و ملاصدرا درباره ادراک های باطنی انجام دهیم. ازآنجاکه ابن سینا نفس نباتی و حیوانی را جسمانی می دانسته، قوای ادراکی باطنی را نیز جسمانی و منطبع در ماده (بدن) به شمار آورده و برای هرکدام در مغز محلی معین کرده است؛ درحالی که ملاصدرا نفس نباتی و حیوانی را غیرجسمانی می داند و بر تجرد نفس حیوانی برهان اقامه می کند. ملاصدرا قوای ادراکی باطنی را نیز مجرد از ماده می داند و محل هایی را که برای هرکدام در مغز مشخص شده است، صرفاً مظاهر آن قوا و محل حصول استعداد آنها در نظر می گیرد. البته در ارائه تعریف، کارکردها و اثبات قوای ادراکی باطنی میان این دو فیلسوف شباهت بسیاری به چشم می خورد. سرانجام، دیدگاه ملاصدرا درباره ادراک های باطنی به عنوان نظر جامع که هم جنبههای مادی ادراک را به رسمیت می شناسد و هم وجه غیرمادی بودن آن را دربر می گیرد، معرفی می شود.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سید علی حقی*
سید محسن حسینی**
چکیده
در مقالۀ پیش رو، کوشیده ایم تا مقایسه ای میان دیدگاه های ابن سینا و ملاصدرا درباره ادراک های باطنی انجام دهیم. ازآنجاکه ابن سینا نفس نباتی و حیوانی را جسمانی می دانسته، قوای ادراکی باطنی را نیز جسمانی و منطبع در ماده (بدن) به شمار آورده و برای هرکدام در مغز محلی معین کرده است؛ درحالی که ملاصدرا نفس نباتی و حیوانی را غیرجسمانی می داند و بر تجرد نفس حیوانی برهان اقامه می کند. ملاصدرا قوای ادراکی باطنی را نیز مجرد از ماده می داند و محل هایی را که برای هرکدام در مغز مشخص شده است، صرفاً مظاهر آن قوا و محل حصول استعداد آنها در نظر می گیرد. البته در ارائه تعریف، کارکردها و اثبات قوای ادراکی باطنی میان این دو فیلسوف شباهت بسیاری به چشم می خورد. سرانجام، دیدگاه ملاصدرا درباره ادراک های باطنی به عنوان نظر جامع که هم جنبههای مادی ادراک را به رسمیت می شناسد و هم وجه غیرمادی بودن آن را دربر می گیرد، معرفی می شود.
کلیدواژه ها
ادراکهای باطنی، حافظه، حس مشترک، خیال، وهم، متصرفه.
**.دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد(نویسنده مسئول) hosseini1362@hotmail.com
تاریخ دریافت: 3/7/1397، تاریخ پذیرش: 19/10/1397.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده).(1398) کارکردها و شروط ادراکهای باطنی از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا. دو فصلنامه معارف عقلی، 14(1)، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده)."کارکردها و شروط ادراکهای باطنی از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا". دو فصلنامه معارف عقلی، 14، 1، 1398، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده).(1398) 'کارکردها و شروط ادراکهای باطنی از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا'، دو فصلنامه معارف عقلی، 14(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده). کارکردها و شروط ادراکهای باطنی از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا. معارف عقلی، 14, 1398؛ 14(1): -