وجود شرور در جهان، از دیرباز موجب آزردگی انسان بوده و او را به تفکر دربارۀ این موضوع و ارتباط آن با وجود خداوند واداشته است. پرسش این است که اگر جهان دارای آفریننده ای با صفاتی همچون قدرت مطلق، علم مطلق و خیرخواه محض است، چگونه وجود شرور را اراده می کند؟ آیا او از وجود شرور در دنیا و زندگی همراه با رنج و سختی موجودات بی خبر است؟ یا قدرتِ آفرینش جهانی خالی از شرور را ندارد؟ یا با وجود داشتن آگاهی و قدرت مطلق، به خاطر نداشتن خیرخواهی، شرور را ایجاد کرده است؟ در این نوشتار، با دادن پاسخ منفی به سه پرسش اخیر، دلایل وجود شرور در آفرینش جهان، با تکیه بر آرا و دیدگاه فخررازی تبیین می شود.
وجود شرور در جهان، از دیرباز موجب آزردگی انسان بوده و او را به تفکر دربارۀ این موضوع و ارتباط آن با وجود خداوند واداشته است. پرسش این است که اگر جهان دارای آفریننده ای با صفاتی همچون قدرت مطلق، علم مطلق و خیرخواه محض است، چگونه وجود شرور را اراده می کند؟ آیا او از وجود شرور در دنیا و زندگی همراه با رنج و سختی موجودات بی خبر است؟ یا قدرتِ آفرینش جهانی خالی از شرور را ندارد؟ یا با وجود داشتن آگاهی و قدرت مطلق، به خاطر نداشتن خیرخواهی، شرور را ایجاد کرده است؟ در این نوشتار، با دادن پاسخ منفی به سه پرسش اخیر، دلایل وجود شرور در آفرینش جهان، با تکیه بر آرا و دیدگاه فخررازی تبیین می شود.
کلیدواژه ها
شرور، وجود خداوند، علم مطلق، قدرت مطلق، خیرخواهی محض، فخر رازی.
*. دانش آموخته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و دکترای مدرسی معارف دانشگاه باقرالعلومs قم spsharabiani@gmail.com