معارف عقلی، سال شانزدهم، شماره اول، پیاپی 42، بهار و تابستان 1400، صفحات -

    بررسی پیامدهای حس‌گرایی از دیدگاه قرآن

    نویسندگان:
    سیدعابدین بزرگی / *استادیار - گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بین المللی اهلبیت (علیهم السلام) / abedin@abu.ac.ir
    چکیده: 
    شناخت موجودات، امری ممکن و محقق بوده، راه های زیادی برای آن وجود دارد. از دیدگاه قرآن، برخی از این راه ها، مانند راه عقل، قلب، شهود و حس، درونی بوده، همگان توان استفاده از آن ها را دارند و برخی دیگر، مانند راه وحی، بیرونی و مختص انبیای الهی است. با اینکه راه های عقل، قلب، شهود و وحی از مهم ترین راه های شناخت بوده و برای سعادت انسان ضروری هستند، برخی از انسان ها، با نگاه وارونه، آن ها را رها کرده، به حس گرایی و حس بسندگی روی آورده اند. این نگاه افراطی به حس، سبب شد تا آنان در خداشناسی، مسائلی مانند دیدن خداوند، فرزند داشتن و فقر او را مطرح کنند و در نبوت، انتظار دریافت اوراق وحی را داشته و سرانجام با انکار معاد، خود را در همین دنیا منحصر بدانند. این درحالی است که: اولاً، شناخت حسی، متکی به معرفت عقلی بوده، به تنهایی یقین آور نیست؛ ثانیاً، بسیاری از امور، مانند علیّت، معلولیّت و معاد، از قلمرو دریافت های حسی خارج هستند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سیدعابدین بزرگی*

    چکیده

    شناخت موجودات، امری ممکن و محقق بوده، راه های زیادی برای آن وجود دارد. از دیدگاه قرآن، برخی از این راه ها، مانند راه عقل، قلب، شهود و حس، درونی بوده، همگان توان استفاده از آن ها را دارند و برخی دیگر، مانند راه وحی، بیرونی و مختص انبیای الهی است. با اینکه راه های عقل، قلب، شهود و وحی از مهم ترین راه های شناخت بوده و برای سعادت انسان ضروری هستند، برخی از انسان ها، با نگاه وارونه، آن ها را رها کرده، به حس گرایی و حس بسندگی روی آورده اند. این نگاه افراطی به حس، سبب شد تا آنان در خداشناسی، مسائلی مانند دیدن خداوند، فرزند داشتن و فقر او را مطرح کنند و در نبوت، انتظار دریافت اوراق وحی را داشته و سرانجام با انکار معاد، خود را در همین دنیا منحصر بدانند. این درحالی است که: اولاً، شناخت حسی، متکی به معرفت عقلی بوده، به تنهایی یقین آور نیست؛ ثانیاً، بسیاری از امور، مانند علیّت، معلولیّت و معاد، از قلمرو دریافت های حسی خارج هستند.

    کلیدواژه ها: پیامدهای حس گرایی، حس گرایی، راه های شناخت، قرآن.

     

    *. عضو هیئت علمی و استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)    abedin@abu.ac.ir
    تاریخ دریافت: 20/01/1398، تاریخ پذیرش: 20/03/1398

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بزرگی، سیدعابدین.(1400) بررسی پیامدهای حس‌گرایی از دیدگاه قرآن. دو فصلنامه معارف عقلی، 16(1)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدعابدین بزرگی."بررسی پیامدهای حس‌گرایی از دیدگاه قرآن". دو فصلنامه معارف عقلی، 16، 1، 1400، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بزرگی، سیدعابدین.(1400) 'بررسی پیامدهای حس‌گرایی از دیدگاه قرآن'، دو فصلنامه معارف عقلی، 16(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بزرگی، سیدعابدین. بررسی پیامدهای حس‌گرایی از دیدگاه قرآن. معارف عقلی، 16, 1400؛ 16(1): -