مسئله رابطه ذهن و بدن، همواره یکی از مسائل بحث برانگیز در تاریخ فلسفه بوده است. در فلسفه غرب، دکارت که تمایزی کامل بین نفس و بدن قرار داد، نتوانست از عهده تبیین رابطه نفس و بدن برآید. در همان زمان اشکالاتی به نظریه وی وارد شد. به خاطر همین اشکالات، مکتب توازی گرایی پدید آمد و سرانجام در قرن بیستم، فیلسوفان ذهن به خاطر عدم تبیین از رابطه نفس و بدن، تجرد نفس را منکر شدند. افزون براین، با وجود انکار نفس توسط فیزیکالیست ها و تلاش آن ها مبنی بر تبیین رابطه مادی حالات ذهنی و بدن، حتی نتوانستند تبیین مقبولی از رابطه مادی حالات ذهنی و بدن ارائه دهند و در نتیجه، این مسئله حل ناشده باقی ماند. اما ملاصدرا برابر اصول اساسی و بنیادین فلسفه اش - اصالت وجود و تشکیک وجود- توانست تبیین مقبولی از رابطه نفس و بدن ارائه دهد که برپایه آن، نفس و بدن دو مرتبه از یک وجود واحد هستند و بدن با حرکت جوهری توانسته به مرحله تجرد دست یابد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
مصطفی ایزدی یزدان آبادی*
محمود نمازی**
چکیده
مسئله رابطه ذهن و بدن، همواره یکی از مسائل بحث برانگیز در تاریخ فلسفه بوده است. در فلسفه غرب، دکارت که تمایزی کامل بین نفس و بدن قرار داد، نتوانست از عهده تبیین رابطه نفس و بدن برآید. در همان زمان اشکالاتی به نظریه وی وارد شد. به خاطر همین اشکالات، مکتب توازی گرایی پدید آمد و سرانجام در قرن بیستم، فیلسوفان ذهن به خاطر عدم تبیین از رابطه نفس و بدن، تجرد نفس را منکر شدند. افزون براین، با وجود انکار نفس توسط فیزیکالیست ها و تلاش آن ها مبنی بر تبیین رابطه مادی حالات ذهنی و بدن، حتی نتوانستند تبیین مقبولی از رابطه مادی حالات ذهنی و بدن ارائه دهند و در نتیجه، این مسئله حل ناشده باقی ماند. اما ملاصدرا برابر اصول اساسی و بنیادین فلسفه اش - اصالت وجود و تشکیک وجود- توانست تبیین مقبولی از رابطه نفس و بدن ارائه دهد که برپایه آن، نفس و بدن دو مرتبه از یک وجود واحد هستند و بدن با حرکت جوهری توانسته به مرحله تجرد دست یابد.
کلیدواژه ها: بدن، تجرد نفس، رابطه نفس و بدن، فلسفه اسلامی، فلسفه ذهن، نفس.
*. دانشجوی دکتری دانشگاه تهران m.izadi371@gmail.com
**. عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره)
تاریخ دریافت: 14/01/1400، تاریخ پذیرش: 08/09/1400
(نویسنده تعیین نشده).(1400) پاسخی بر اشکالات فیزیکالیستها به دکارت درباره رابطه ذهن و بدن (براساس مبانی حکمت متعالیه). دو فصلنامه معارف عقلی، 16(2)، -
(نویسنده تعیین نشده)."پاسخی بر اشکالات فیزیکالیستها به دکارت درباره رابطه ذهن و بدن (براساس مبانی حکمت متعالیه)". دو فصلنامه معارف عقلی، 16، 2، 1400، -
(نویسنده تعیین نشده).(1400) 'پاسخی بر اشکالات فیزیکالیستها به دکارت درباره رابطه ذهن و بدن (براساس مبانی حکمت متعالیه)'، دو فصلنامه معارف عقلی، 16(2), pp. -