معارف عقلی، سال هفدهم، شماره اول، پیاپی 44، بهار و تابستان 1401، صفحات -

    قطع و یقین از منظر علم اصول و معرفت‌شناسی (برپایه دیدگاه آخوند خراسانی و علامه طباطبایی)

    نویسندگان:
    عسکری سلیمانی امیری / *استاد - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / solymaniaskari@mihanmail.ir
    علیرضا صانعی / *دکتری - فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / alirezasanei52@yahoo.com
    چکیده: 
    در علم اصول، باور جازم مکلفان قطع نامیده می‏شود که گستره آن، از علم تا جهل مرکّب را دربر می‏گیرد. در فصل بندی و تبیین مطالب علم اصول، به جنبه روان‏شناختی قطع بسیار پرداخته شده، ولی بُعد معرفت‏شناختی آن عمدتاً فراموش شده است. مرحوم علامه طباطبایی ازجمله کسانی است که بر کتاب کفایهًْالاصول حاشیه زده است، ویژگی حاشیه مرحوم علامه این است که بُعد معرفت‏شناختی قطع را پررنگ کرده است. آخوند خراسانی قطع را اعتقاد جازمی می داند که از نظر صاحب یقین مطابق با واقع باشد و حجیت آن را ذاتی برشمرده و قائل به کاشفیت برای آن است؛ اما به باور علامه طباطبایی، قطع اساساً کاشفیتی ندارد و حجیت قطع هم ذاتی نیست. ازاین‏رو، نوشتار پیش رو بنا دارد به قطع و یقین از منظر علم اصول و معرفت شناسی بر مبنای آخوند خراسانی و علامه طباطبایی بپردازد. این پژوهش از سنخ پژوهش های نظری و توسعه ای است و اطلاعات و مواد اولیه تحلیل به روش کتابخانه ای گردآوری شده و با روش استدلال و نه فنون آماری، مورد تجزیه و تحلیل عقلانی قرار گرفته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    علی احدی*
    عسکری سلیمانی امیری**
    علیرضا صانعی***

    چکیده
    در علم اصول، باور جازم مکلفان قطع نامیده می‏شود که گستره آن، از علم تا جهل مرکّب را دربر می‏گیرد. در فصل بندی و تبیین مطالب علم اصول، به جنبه روان‏شناختی قطع بسیار پرداخته شده، ولی بُعد معرفت‏شناختی آن عمدتاً فراموش شده است. مرحوم علامه طباطبایی ازجمله کسانی است که بر کتاب کفایهًْالاصول حاشیه زده است، ویژگی حاشیه مرحوم علامه این است که بُعد معرفت‏شناختی قطع را پررنگ کرده است. آخوند خراسانی قطع را اعتقاد جازمی می داند که از نظر صاحب یقین مطابق با واقع باشد و حجیت آن را ذاتی برشمرده و قائل به کاشفیت برای آن است؛ اما به باور علامه طباطبایی، قطع اساساً کاشفیتی ندارد و حجیت قطع هم ذاتی نیست. ازاین‏رو، نوشتار پیش رو بنا دارد به قطع و یقین از منظر علم اصول و معرفت شناسی بر مبنای آخوند خراسانی و علامه طباطبایی بپردازد. این پژوهش از سنخ پژوهش های نظری و توسعه ای است و اطلاعات و مواد اولیه تحلیل به روش کتابخانه ای گردآوری شده و با روش استدلال و نه فنون آماری، مورد تجزیه و تحلیل عقلانی قرار گرفته است.

    کلیدواژه ها: معرفت شناسی، قطع، یقین، آخوند خراسانی، علامه طباطبایی، ذاتی بودن حجیت.


    *. کارشناسی ارشد فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) (نویسنده مسئول)     aliahadi13671988@gmail.com
    **. استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)    solymaniaskari@mihanmail.ir
    ***. دکتری حکمت متعالیه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)    alirezasanei52@yahoo.com
        تاریخ دریافت: 26/10/1400، تاریخ پذیرش: 15/01/1401
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سلیمانی امیری، عسکری، صانعی، علیرضا.(1401) قطع و یقین از منظر علم اصول و معرفت‌شناسی (برپایه دیدگاه آخوند خراسانی و علامه طباطبایی). دو فصلنامه معارف عقلی، 17(1)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عسکری سلیمانی امیری؛ علیرضا صانعی."قطع و یقین از منظر علم اصول و معرفت‌شناسی (برپایه دیدگاه آخوند خراسانی و علامه طباطبایی)". دو فصلنامه معارف عقلی، 17، 1، 1401، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سلیمانی امیری، عسکری، صانعی، علیرضا.(1401) 'قطع و یقین از منظر علم اصول و معرفت‌شناسی (برپایه دیدگاه آخوند خراسانی و علامه طباطبایی)'، دو فصلنامه معارف عقلی، 17(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سلیمانی امیری، عسکری، صانعی، علیرضا. قطع و یقین از منظر علم اصول و معرفت‌شناسی (برپایه دیدگاه آخوند خراسانی و علامه طباطبایی). معارف عقلی، 17, 1401؛ 17(1): -